Dina arbetsuppgifter
Johanson Design AB är ett familjeägt företag som grundades 1953 som Bröderna Johansons Fåtöljindustri vars första kända produkter var de runda braskuddarna och äggstolen Venus. Tillverkningen skedde till att börja med i en källare och med en lånad symaskin. Mycket har hänt sedan dess! Företaget ägs och drivs sedan början av 1990-talet av bröderna Dan och Paul Johanson, då de tog över verksamheten efter sin far Börje. Företaget omsätte... Visa mer
Dina arbetsuppgifter
Johanson Design AB är ett familjeägt företag som grundades 1953 som Bröderna Johansons Fåtöljindustri vars första kända produkter var de runda braskuddarna och äggstolen Venus. Tillverkningen skedde till att börja med i en källare och med en lånad symaskin. Mycket har hänt sedan dess! Företaget ägs och drivs sedan början av 1990-talet av bröderna Dan och Paul Johanson, då de tog över verksamheten efter sin far Börje. Företaget omsätter ca 220 miljoner och koncernen har 115 anställda, samt har ett samarbete med agenter och kända designers världen över.
Idag återfinns möbler från Johanson Design AB på allt från kryssningsfartyg till hotell och kontors- och skolmiljöer. Företag som helt eller delvis valt att inreda med produkter från Johanson Design är bland annat Koenigsegg och JP Morgan i New York.
Företaget har tre dotterbolag: Metector som är en mekanisk verkstad med 25 anställda, Lead time zero, som är en tillverkningsenhet i Litauen med ca 25 anställda samt Decibel som designar och tillverkar ljudabsorbenter för kontorsmiljö.
Läs gärna mer på deras hemsida: https://johansondesign.com/sv
Som redovisningsekonom på Johanson Design har du en viktig roll för en fungerande verksamhet. Du arbetar tätt tillsammans med företagets CFO och dina arbetsuppgifter kommer främst bestå av följande:
• Arbete med och kring leverantörs och kundfakturor. Bland annat då att skanna fakturor, bokföra samt skicka ut för attest samt betala leverantörsfakturor.
• Resultatuppföljning
• Deklarationer, bokslutsarbete samt löpande bokföring
• Moms och skatteredovisning
• Boka av inbetalningar, efter månadsskifte stämma av valutakonto + reskontra
• Uppdatera valuta i olika system
• Kravhantering
Du kommer även att arbeta med veckovis statistik, periodisk sammanställning till Skatteverket samt hantera inkommande post.
Även andra uppgifter förkommer, men ovan är en sammanställning av de vanligast förekommande.
På lång sikt finns goda möjligheter till att utvecklas i rollen i takt med att företaget växer och ökar i omsättning.
Tjänsten är på heltid på plats på huvudkontoret i Markaryd.
Tjänsten är tänkt att tillsättas omgående, tillträde sker därför efter överenskommelse.
Du blir anställd direkt av Johanson Design, där en tillsvidareanställning inleds med 6 månaders provanställning.
Din profil
Du som söker har minst gymnasial utbildning med inriktning ekonomi och arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter som framgår enligt ovan. Meriterande är om du har en eftergymnasial utbildning med inriktning redovisning eller liknande.
Du har goda IT-kunskaper och gärna ett genuint intresse för digitala system och effektivisering av och kring dessa.
Du har goda kunskaper i Officepaketet och behärskar svenska såväl som engelska, i både tal och skrift.
Som person är du prestigelös och öppensinnad. Då arbetsuppgifter över tid kan komma att tas bort/läggas till så ser vi att du har lätt för att anpassa dig och gärna ställer om, om situationen kräver.
Med fördel är du en person med öga för detaljer, som ser vad som behöver göras och när. Självklart är du också strukturerad, noggrann och en person som gillar att arbeta med siffror.
Det krävs även god samarbetes och initiativförmåga och ett utpräglat arbetssätt, där du har lätt för att prioritera dina arbetsuppgifter efter verksamhetens behov.
Då närmsta chef då och då är på resande fot krävs det att du, som redovisningsekonom inte räds att ta egna beslut och komma framåt i ditt arbete på egen hand.
Du i din tur välkomnas till ett fantastiskt företag och en mycket trivsam miljö. Här hjälps alla åt och skrattar både gärna och mycket. Det är ett glatt gäng i alla åldrar som här samsas och strävar mot samma mål.
Om du har frågor om företaget och/eller tjänsten svarar vi gärna på dessa. Du är då välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Ida Petersson på telefonnummer 0470-701062 eller maila till
[email protected]. Under semesterperioden (v 26-29) ansvarar rekryterare Julia Friman för processen, henne når man på 0470-701065 eller på
[email protected]
Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut eftersom vi tillämpar löpande urval.
Välkommen med din ansökan!
Om företaget
Värdegrund på Johanson Design AB:
För att bli lyckosam som en del av Johanson Design AB bör du sätta värde på kvalitet, pålitlighet, gemenskap, flexibilitet och god samarbetsförmåga. Det är egenskaper som inte bara gör att vi kan leverera bra produkter och lösningar till våra kunder, det är ett sätt att vara som också bidrar till att vi mår bra på jobbet. Och har vi det bra på jobbet, ja då brukar resten av livet också kännas bra.
Vi är stolta över vår historia och tillsammans möblerar vi det framtida offentliga rummet där vi skapar en känsla som tilltalar alla sinnen hos rummets besökare.
Hållbarhet och socialt ansvar på Johanson Design AB:
Johanson Design AB har ett utpräglat hållbarhetstänk och jobbar ständigt med utvecklingen kring detta.
Läs gärna mer om företagets hållbarhetsprofil här: https://johansondesign.com/sv/hallbarhet/hallbarhetsfilosofi
Om oss
Sedan 2010 är vi specialister på skräddarsydda lösningar inom personaluthyrning och rekrytering. Vår mission, vårt uppdrag som vi jobbat med sedan start, är att hjälpa människor leva livet så som de själva vill leva det. Missionen leder oss på vägen mot att alltid hitta rätt person till rätt plats. Med en kultur som präglas av omtanke och snällhet driver vi Inpeople med hjärta, passion och ansvar för att bidra till våra kunders framgång.
Inpeople är ett auktoriserat rekryterings – och bemanningsföretag med ambitionen att bidra till en bättre och mer hållbar värld. Vi är en del av Ingroup och har ett nära samarbete med vårt systerbolag Head Consulting Group. Vårt huvudkontor finns i Växjö och vi har cirka 300 hel- och deltidsanställda.
Välkommen till ett annorlunda HR-företag!
Visa mindre